Geschiedenis

We schrijven 12 juli 1948 als Reddingboot 3 in Oostende te water wordt gelaten. Tegelijk worden in Nieuwpoort en Zeebrugge reddingboten van hetzelfde type (Watson) in
gebruik genomen.

Reddingboot 3 voert vanuit Oostende meer dan 1.200 reddingsacties uit tot de reddingboot in 1980 uit dienst wordt gehaald. De bemanning werd geleverd door het zeewezen.


Watson is de naam van de ingenieur die dit onzinkbare type boot ontwikkelde. De reddingboot bevatte 300 luchtdichte kisten die het drijfvermogen konden garanderen.

Bovendien was het een van de laatste reddingsvaartuigen waar de stuurhut nog achteraan staat, vandaar dat je er misschien de vorm van een zeilschip in herkent.

In 1980 werd het schip uit dienst genomen en tentoongesteld in het visserijmuseum in Koksijde.

Nadien verhuisde het naar vzw Archonaut uit Brugge om er gerestaureerd te worden in het kader van sociale tewerkstelling. Door omstandigheden is dit nooit doorgegaan.


Toen de boot in 2019 weg moest uit Brugge schoot vzw Restart in actie om het vaartuig terug te halen naar haar Oostendse thuishaven. Ze ligt nu naast Hangaar I in een nieuwe loods speciaal gebouwd in 2021 voor de restauratie .

Na inspectie door Monumentenwacht bleek dat het schip in iets minder goede staat verkeerde dan oorspronkelijk gedacht. “Er is schade aan het dek, de romp en kajuit.

Ook veel zaken die leuk staan in een interieur of voortuin, zoals kompassen, stuur of anker, blijken verdwenen. De vzw restart maakt zich sterk dit vaartuig vaarklaar te maken. Een niet te onderschatten project.

zwartwit foto’s – copyright Urbain Ureel (urain.ureel@telenet.be)